ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ

 

Комітет з питань державного будівництва та місцевого самоврядування

 

Протокол засідання № 157/04

15 жовтня 2012 року               

13 год. 00 хв.

м. Київ,

  вул. Садова, 3 а, к. 416

                                       

Голова Комітету Омельченко О.О.

Секретар Комітету Гордієнко С.В.

 

Присутні: члени Комітету: Ключковський Ю.Б., Сінченко В.М., Черноморов О.М., Демчишен В.В., Павленко В.В., Трайдук М.Ф., Горбатюк А.О., Єгоров О.М.

Відсутні:   Боднар О.Б.,   Петренко В.М.,    Подгорний С.П.,  Касянюк О.Р., Надоша О.В., Фомін О.В.

 

Відповідальні працівники секретаріату Комітету: Завідувач секретаріату Малюга А.В., заступники Завідувача секретаріату Комітету Данилюк О.А., Желтова О.М., головні консультанти: Дмитрук Л.В., Корнієнко Т.М., Шкуріна Л.Б., Федоренко Ю.В., Гарбуз Ю.П.

 

Запрошені:

Ємельянова І.І. - Перший заступник Міністра юстиції України;

Руда Г.Д. - Аналітик Координаційного центру з питань впровадження економічної реформи АПУ;

Бурий О.В. - Начальник управління правового забезпечення та взаємодії з органами виконавчої влади та місцевого самоврядування Державного фонду сприяння місцевому самоврядуванню в Україні;

Стреляна Л.М. - Секретар Пересічнянської селищної ради Дергачівського району Харківської області;

Ільчук С.М. - В.о. директора Департаменту усиновлення та захисту прав дитини Міністерства соціальної політики України;

Негра А.П. - Голопристанський міський голова Херсонської області;

Скопненко Г.П. - керівник Управління по зв’язках з місцевими органами влади і органами місцевого самоврядування Апарату Верховної Ради України;

Колісніченко В.Є. - завідувач сектору Управління по зв’язках з місцевими органами влади та органами місцевого самоврядування;

Кравченко  В.В. - директор Центру правової допомоги Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування “Асоціація міст України”;

Цибитовський С.Ю. - начальник відділу з питань правової політики Секретаріату Асоціації;

 

ПОРЯДОК ДЕННИЙ

 

1. Про перейменування селища міського типу Пересічна Дергачівського району Харківської області.

2. Про внесення зміни до Постанови Верховної Ради України (№4537 - VI від 15.03.2012 р.) “Про зміну і встановлення меж міста Барвінкове Барвінківського району Харківської області”.

3. Про віднесення міста Гола Пристань Голопристанського району Херсонської області до категорії міст обласного значення.

4. Про проект Постанови про віднесення міста Голої Пристані Голопристанського району Херсонської області до категорії міст обласного значення (реєстр. №11273,  н.д. О.Журавко)

5. Про призначення позачергових місцевих виборів.

6. Про проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо підвищення статусу директорів департаментів міністерств (реєстр. №11206, КМУ, М.Азаров)

7. Про проект Закону про внесення змін до статті 34 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (щодо здійснення соціальної роботи з сім'ями, які перебувають у складних життєвих обставинах) (реєстр. №11241, КМУ, М.Азаров)

8. Про проект Закону про внесення зміни до статті 20 Закону України "Про Кабінет Міністрів України" (щодо нагородження урядовими відзнаками) (реєстр. №11277, КМУ, М.Азаров)

9. Про зняття з розгляду проекту Закону України про внесення зміни до статті 14 Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування" (реєстр. №3263)

10. Про рекомендації слухань у Комітеті Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування щодо практики застосування Закону України «Про асоціації органів місцевого самоврядування» протягом перших трьох років від набрання ним чинності.

11. Про зняття з контролю питання про ситуацію, що склалася в Тростянецькій міській раді Сумської області.

12. Різне.

 

***

СЛУХАЛИ: Голова Комітету О.Омельченко ознайомив членів Комітету з проектом порядку денного засідання Комітету та запропонував внести свої зауваження і пропозиції до нього.

 

Голова Комітету О.Омельченко запропонував зняти з розгляду питання порядку денного засідання Комітету про проект Постанови про віднесення міста Голої Пристані Голопристанського району Херсонської області до категорії міст обласного значення (реєстр. №11273, н.д. О.Журавко), в зв’язку із його відкликанням автором законодавчої ініціативи, народним депутатом України О.Журавком.

Пропозицію підтримано.

 

Голова Комітету О.Омельченко запропонував включити до порядку денного засідання Комітету питання про зміну і встановлення меж міста Коростень і Коростенського району Житомирської області.

 

Пропозицію підтримано.

 

Голова підкомітету з питань місцевого самоврядування М.Трайдук запропонував зняти з розгляду питання порядку денного засідання Комітету про проект Закону України про внесення зміни до статті 14 Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування" (реєстр. №3263), оскільки воно потребує ретельного узгодження, доопрацювання та додаткових консультацій із всеукраїнськими асоціаціями органів місцевого самоврядування.

 

Пропозицію підтримано.

 

Секретар Комітету С.Гордієнко запропонував в розділі «Різне» розглянути кадрове питання. Він уточнив, що під кадровим питанням треба розуміти пропозицію про призначення помічника-консультанта народного депутата України О.В.Падалко на вакантну посаду старшого консультанта секретаріату Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування, як таку, що успішно проходить стажування на цю посаду.

 

Пропозицію підтримано.

 

Голова Комітету О.Омельченко вніс пропозицію присутнім визначитися шляхом голосування щодо прийняття порядку денного засідання Комітету в цілому з такою послідовністю питань:

1. Про перейменування селища міського типу Пересічна Дергачівського району Харківської області.

2. Про внесення зміни до Постанови Верховної Ради України (№4537 - VI від 15.03.2012 р.) “Про зміну і встановлення меж міста Барвінкове Барвінківського району Харківської області”.

3. Про віднесення міста Гола Пристань Голопристанського району Херсонської області до категорії міст обласного значення.

4. Про зміну і встановлення меж міста Коростень і Коростенського району Житомирської області.

5. Про призначення позачергових місцевих виборів.

6. Про проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо підвищення статусу директорів департаментів міністерств (реєстр. №11206, КМУ, М.Азаров)

7. Про проект Закону про внесення змін до статті 34 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (щодо здійснення соціальної роботи з сім'ями, які перебувають у складних життєвих обставинах) (реєстр. №11241, КМУ, М.Азаров)

8. Про проект Закону про внесення зміни до статті 20 Закону України "Про Кабінет Міністрів України" (щодо нагородження урядовими відзнаками) (реєстр. №11277, КМУ, М.Азаров)

9. Про рекомендації слухань у Комітеті Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування щодо практики застосування Закону України «Про асоціації органів місцевого самоврядування» протягом перших трьох років від набрання ним чинності.

10. Про зняття з контролю питання про ситуацію, що склалася в Тростянецькій міській раді Сумської області.

11. Кадрове питання. Про призначення помічника-консультанта народного депутата України О.В.Падалко на вакантну посаду старшого консультанта секретаріату Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування.

УХВАЛИЛИ:

1.Затвердити порядок денний засідання Комітету в цілому.

ГОЛОСУВАЛИ: «За» – одноголосно.

 

Рішення прийнято.

 

1.

СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань державного будівництва В.Демчишена про перейменування селища міського типу Пересічна Дергачівського району Харківської області.

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, працівники секретаріату Комітету, Л.Стреляна.

Доповідач поінформував присутніх про те, що до Верховної Ради України з поданням про перейменування селища міського типу Пересічна Дергачівського району Харківської області звернулася Харківська обласна рада. Необхідність таких змін, насамперед, надасть можливість жителям населеного пункту складати цивільно-правові угоди, в т.ч. щодо питання приватизації земельних ділянок та ін.

В.Демчишен зазначив, що питання про перейменування селища міського типу Пересічна підтримане територіальною громадою на місцевому референдумі, погоджено відповідно до законодавства, розглянуто і схвалено Пересічнянською селищною, Дергачівською районною та Харківською обласною радами.

Підкомітетом з питань державного будівництва опрацьовано надіслані матеріали та підготовлено проект висновку Комітету про перейменування селища міського типу Пересічна Дергачівського району Харківської області, який надано для розгляду народним депутатам України – членам Комітету.

УХВАЛИЛИ:

1. Підтримати подання Харківської обласної ради щодо перейменування селища міського типу Пересічна Дергачівського району Харківської області на селище міського типу Пересічне та доручити народним депутатам України – членам Комітету розробити та внести на розгляд Верховної Ради України проект Постанови Верховної Ради України «Про перейменування селища міського типу Пересічна Дергачівського району Харківської області».

2. Рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 1 частини першої та частини другої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Постанови Верховної Ради України «Про перейменування селища міського типу Пересічна Дергачівського району Харківської області» прийняти за основу та в цілому.

3. Доручити виступити на пленарному засіданні Верховної Ради України під час розгляду цього питання народному депутату України, голові підкомітету з питань державного будівництва, народного депутата України В.Демчишену.

ГОЛОСУВАЛИ: «За» – одноголосно.

Рішення прийнято.

 

2.

СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань державного будівництва В.Демчишена про внесення зміни до Постанови Верховної Ради України (№4537 - VI від 15.03.2012 р.) “Про зміну і встановлення меж міста Барвінкове Барвінківського району Харківської області”.

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, працівники секретаріату Комітету.

Доповідач нагадав присутнім, що питання про зміну і встановлення меж міста Барвінкове Барвінківського району Харківської області вже було предметом розгляду на засіданні Комітету, яке відбулося 8 лютого 2012 року (Протокол №138/01). Комітет розглянув дане питання та вирішив підтримати подання Харківської обласної ради. За результатами розгляду даний проект Постанови був прийнятий парламентом в цілому 15 березня 2012 року за реєстр.№ 4537-VI.

Однак, додатково вивчивши проект землеустрою про зміну і встановлення меж міста Барвінкове, за результатами якого виникла необхідність уточнення положень Постанови Верховної Ради України «Про зміну і встановлення меж міста Барвінкове Барвінківського району Харківської області» в частині належності земельної ділянки, яку планується передати із земель, що знаходяться у віданні Барвінківської міської ради до відання однієї із сільських рад, Комітет одноголосно ухвалив рішення рекомендувати Верховній Раді України в пункті 1 Постанови «Про зміну і встановлення меж міста Барвінкове Барвінківського району Харківської області» від 15 березня 2012 року № 4537-VI після цифр та слів «0,52 гектара земель» слово «Гусарівської» замінити словом «Григорівської».

ГОЛОСУВАЛИ: «За» – одноголосно.

Пропозицію підтримано.

 

3.

СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань державного будівництва В.Демчишена про віднесення міста Гола Пристань Голопристанського району Херсонської області до категорії міст обласного значення.

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, працівники секретаріату Комітету, А.Негра.

Доповідач поінформував присутніх, що до Верховної Ради України з поданням про віднесення міста Гола Пристань Голопристанського району Херсонської області до категорії міст обласного значення звернулася Херсонська обласна рада.

 Необхідність таких змін, насамперед, надасть змогу жителям міста Гола Пристань збільшити надходження до міського бюджету, створити нові робочі місця, тим самим забезпечити фінансову та економічну незалежність, покращити інвестиційний клімат, що в свою чергу сприятиме розширенню діючих та будівництву нових потужностей в основних галузях виробництва міста, розвитку туризму, фестивального руху на Херсонщині.

Під час обговорення члени Комітету також зауважили, що зміна статусу міста спричинить додаткові бюджетні видатки на створення дублюючих структурних підрозділів органів державної влади, що в свою чергу призведе до зменшення надходжень до районних бюджетів, перерозподілу об’єктів спільної власності територіальних громад відповідних районів.

Питання про віднесення міста Гола Пристань Голопристанського району Херсонської області до категорії міст обласного значення погоджено відповідно до законодавства, розглянуто і схвалено Голопристанською міською, Голопристанською районною та Херсонською обласною радами.

Підкомітетом з питань державного будівництва опрацьовано надіслані матеріали та підготовлено проект висновку Комітету про віднесення міста Гола Пристань Голопристанського району Херсонської області до категорії міст обласного значення, який надано для розгляду народним депутатам України – членам Комітету.

 

УХВАЛИЛИ:

1. Підтримати подання Херсонської обласної ради щодо віднесення міста Гола Пристань Голопристанського району Херсонської області до категорії міст обласного значення та доручити народним депутатам України – членам Комітету розробити та внести на розгляд Верховної Ради України відповідний проект Постанови Верховної Ради України.

2. Рекомендувати Верховній Раді України підтримати подання Херсонської  обласної ради щодо віднесення міста Гола Пристань Голопристанського району Херсонської області до категорії міст обласного значення, прийнявши за основу та в цілому відповідний проект Постанови Верховної Ради України.

3. Доручити виступити на пленарному засіданні Верховної Ради України під час розгляду цього питання народному депутату України, голові підкомітету з питань державного будівництва, народного депутата України В.Демчишену.

ГОЛОСУВАЛИ: «За» – 8 народних депутатів України, «Утримався» - 1 народний депутат України, «Не брав участі у голосуванні» - 1 народний депутат України.

Пропозицію підтримано.

 

4.

СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань державного будівництва В.Демчишена про зміну і встановлення меж міста Коростень і Коростенського району Житомирської області.

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, працівники секретаріату Комітету.

Доповідач поінформував присутніх, що до Верховної Ради України з поданням про зміну і встановлення меж міста Коростень і Коростенського району Житомирської області звернулася Житомирська обласна рада.

Необхідність таких змін, насамперед, обумовлено розвитком житлового будівництва, соціальної інфраструктури, раціонального розміщення об’єктів громадського призначення, промислового виробництва, доріг та інженерних комунікацій, організацією ландшафтно-рекреаційних територій.

Питання про зміну меж міста Коростень погоджено відповідно до законодавства, розглянуто і схвалено Коростенською міською, Коростенською районною, Житомирською обласною радами, Коростенською  районною та Житомирською обласною державними адміністраціями.

Підкомітетом з питань державного будівництва опрацьовано надіслані матеріали та підготовлено проект висновку Комітету про зміну і встановлення меж міста Коростень і Коростенського району Житомирської області, який надано для розгляду народним депутатам України – членам Комітету.

УХВАЛИЛИ:

1. Підтримати подання Житомирської обласної ради щодо зміни і встановлення меж міста Коростень і Коростенського району Житомирської області та доручити народним депутатам України – членам Комітету розробити та внести на розгляд Верховної Ради України проект Постанови Верховної Ради України про зміну і встановлення меж міста Коростень і Коростенського району Житомирської області після отримання рішення Комітету з питань аграрної політики та земельних ресурсів з цього питання.

2. Рекомендувати Верховній Раді України підтримати подання Житомирської обласної ради щодо зміни і встановлення меж міста Коростень і Коростенського району Житомирської області, прийнявши за основу та в цілому відповідний проект Постанови Верховної Ради України.

3. Доручити виступити на пленарному засіданні Верховної Ради України під час розгляду цього питання народному депутату України, Заступнику Голови Комітету Сінченку В.М.

ГОЛОСУВАЛИ: «За» - одноголосно.

Рішення прийнято.

 

Голова Комітету О.Омельченко доручив секретаріату Комітету тримати дане питання на контролі та відповідно до рішення Комітету зареєструвати проект Постанови Верховної Ради України про зміну і встановлення меж міста Коростень і Коростенського району Житомирської області лише після отримання рішення Комітету з питань аграрної політики та земельних ресурсів.

 

5.

СЛУХАЛИ: інформацію заступника Голови Комітету Ю.Ключковського про призначення позачергових місцевих виборів.

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, працівники секретаріату Комітету.

Доповідач поінформував присутніх  про  зміст  підготовлених матеріалів щодо  питання  призначення  позачергових  місцевих  виборів  та  запропонований підкомітетом  проект  рішення Комітету,  в  якому  Верховній  Раді  України рекомендується  призначити  позачергові  місцеві  вибори  на неділю 3 березня 2013 року.

Загалом на розгляд подається 10 проектів постанов щодо призначення позачергових місцевих виборів у зв’язку з достроковим припиненням  повноважень сільських, селищних, міських голів, а саме: 8 – за зверненнями з особистими заявами до відповідних рад про складення ними повноважень голови, 2 – у зв’язку зі смертю.

УХВАЛИЛИ:

1. Рекомендувати Верховній Раді України призначити позачергові вибори: 
Нижбірківського сільського голови (Нижбірківська сільська рада Гусятинського району Тернопільської області),
Сороцького сільського голови (Сороцька сільська рада Теребовлянського району Тернопільської області),
Новомихайлівського сільського голови (Новомихайлівська сільська рада Мар’їнського району Донецької області),
Дмитрівського сільського голови (Дмитрівська сільська рада Слов’янського району Донецької області),
Мельничного сільського голови (Мельнична сільська рада Білогірського району Автономної Республіки Крим),
Ганнопільського сільського голови (Ганнопільська сільська рада Славутського району Хмельницької області),
Маловисторопського сільського голови (Маловисторопська сільська рада Лебединського району Сумської області),
Бушинського сільського голови (Бушинська сільська рада Тиврівського району Вінницької області),
Краснослобідського сільського голови (Краснослобідська сільська рада Обухівського району Київської області),
Корсунського селищного голови (Корсунська селищна рада Єнакієвської міської ради Донецької області) на неділю 3 березня 2013 року, прийнявши відповідні постанови Верховної Ради України.
2. Доручити виступити на пленарному засіданні Верховної Ради України з цього питання народному депутату України, голові підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян Подгорному С.П.

ГОЛОСУВАЛИ: «За» - одноголосно.

Рішення прийнято.

 

6.

СЛУХАЛИ: Голова Комітету О.Омельченко запросив Першого заступника Міністра юстиції України І.Ємельянову поінформувати про проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо підвищення статусу директорів департаментів міністерств (реєстр. №11206, КМУ, М.Азаров).

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, працівники секретаріату Комітету, І.Ємельянова.

Доповідач звернула увагу членів Комітету, що даний проект розроблено з метою посилення ролі директорів департаментів апаратів міністерств.

І.Ємельянова зауважила на суттєвих розбіжностях між його назвою та задекларованою метою і змістом документу за суттю. Перш за все, це стосується запропонованої зміни до Закону України «Про комітети Верховної Ради України», згідно якої розширюватиметься коло осіб, яких комітети можуть запрошувати на слухання, «іншими посадовими особами державних органів».

Те ж саме стосується внесення змін до Закону України «Про центральні органи виконавчої влади» в частині уточнень деяких повноважень міністра та заступника міністра – керівника апарату.

Аналогічно запропонована зміна до Закону України «Про звернення громадян» передбачає право керівника відповідного органу уповноважувати «посадову особу цього органу» надавати відповіді на звернення громадян, при цьому за такою редакцією цією посадовою особою може бути необов’язково керівник департаменту.

Заступник Голови Комітету Ю.Ключковський вважає, що запропонована норма не узгоджується з конституційною нормою (стаття 40 Конституції України), за якою у разі письмового або особистого звернення до посадових і службових осіб органів державної влади та органів місцевого самоврядування, обґрунтовані відповіді на ці звернення зобов’язані надати безпосередньо ці особи.

Члени Комітету озвучили ще декілька зауважень до положень даного законопроекту. Вони зазначили, що застосовуючи у законопроекті визначення департаменту міністерства, доцільно надати і понятійний апарат щодо самостійного структурного підрозділу. 

Крім цього, положення законопроекту, пов’язані з повноваженнями «керівника державної служби»  (запропоновані зміни до статей 10 і 19 Закону України «Про центральні органи виконавчої влади»), статус якого запроваджується Законом України «Про державну службу» від 17.11.2011, мають набирати чинності з набранням чинності вказаним Законом.

Взявши до уваги висновок Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, в якому Управління вважає, що даний законопроект необхідно повернути суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання, голова підкомітету В.Демчишен запропонував до розгляду проект висновку Комітету за наслідками розгляду у першому читанні прийняти законопроект з реєстр.№11206 за основу.

УХВАЛИЛИ:

1. Відповідно до пункту 1 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України рекомендувати Верховній Раді України, проект Закону України про внесення змін до деяких законів України щодо підвищення статусу директорів департаментів міністерств (реєстр. № 11206 від 18.09.2012), внесений Кабінетом Міністрів України, за наслідками розгляду у першому читанні прийняти за основу.

2. Визначити співдоповідачем з цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народного депутата України, голову підкомітету з питань державного будівництва В.Демчишена.

ГОЛОСУВАЛИ: «За» - 7 народних депутатів України, «Не брали участі у голосуванні» - 3 народних депутати України.

Рішення прийнято.

 

7.

СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань місцевого самоврядування М.Трайдука про проект Закону про внесення змін до статті 34 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (щодо здійснення соціальної роботи з сім'ями, які перебувають у складних життєвих обставинах) (реєстр. №11241, КМУ, М.Азаров).

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, працівники секретаріату Комітету, С.Ільчук, В.Кравченко.

Голова підкомітету М.Трайдук поінформував присутніх, що метою зазначеного законопроекту, за визначенням суб‘єкта права законодавчої ініціативи, є розширення повноважень органів місцевого самоврядування щодо здійснення соціальної роботи з сім’ями, які перебувають у складних життєвих обставинах. 

Даним законопроектом пропонується внести зміни до статті 34 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”, а саме: пункт “а” частини першої цієї статті  доповнити підпунктом 5, за змістом якого до власних (самоврядних) повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері соціального захисту населення належатиме “підготовка і подання для затвердження радою цільових місцевих програм розвитку системи соціальних послуг з підтримки сімей, які перебувають у складних життєвих обставинах; участь у розробленні цільових регіональних програм розвитку системи соціальних послуг з підтримки сімей, які перебувають у складних життєвих обставинах, що затверджуються відповідно районними, обласними радами; здійснення відповідно до законодавства заходів із запобігання потраплянню сімей у складні життєві обставини”; підпункт 3 пункту “б” частини першої цієї статті (делеговані повноваження виконавчих органів цих рад у відповідній сфері) викласти у новій редакції, згідно з якою до їх делегованих повноважень віднесено не тільки “вирішення відповідно до законодавства питань про надання пільг і допомоги, пов’язаних з охороною материнства і дитинства”, як це передбачено в чинному положенні цього пункту, а й “здійснення заходів з формування засад відповідального батьківства”.

Підкомітет вважає за необхідне наголосити на тому, що у законопроекті пропонується віднести повноваження виконавчих комітетів щодо здійснення відповідно до законодавства заходів з попередження потрапляння сімей у складні життєві обставини до власних (самоврядних), а не до делегованих повноважень. Віднесення цих повноважень до самоврядних потребуватиме додаткового фінансування з місцевих бюджетів.

Голова підкомітету М.Трайдук звертає увагу, що до тексту проекту Закону внесено доповнення щодо участі виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у розробці цільових регіональних програм розвитку системи соціальних послуг з підтримки сімей, які перебувають у складних життєвих обставинах, що затверджуються відповідно районними, обласними радами.

Директор Центру правової допомоги Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування “Асоціація міст України” В.Кравченко поінформував, що Асоціація у своєму висновку від 11 жовтня 2012 року № 5-305 висловила низку зауважень до законопроекту та запропонувала з метою узгодження повноважень органів місцевого самоврядування різних рівнів доповнити статтю 43 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” пунктом щодо наділення районних, обласних рад повноваженнями стосовно затвердження цільових регіональних програм з розвитку системи соціальних послуг з підтримки сімей, які перебувають у складних життєвих обставинах, розроблених спільно з сільськими, селищними, міськими радами. Члени Комітету підтримали пропозицію Асоціації міст України щодо внесення змін до статті 43 вказаного Закону, але звернули увагу на статтю 116 Регламенту Верховної Ради України, відповідно до якої пропозиції та поправки до законопроекту, який готується до другого читання, можуть вноситися лише до того тексту законопроекту, який прийнятий Верховною Радою за основу.

Взявши до уваги висновок Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, в якому Управління висловлює низку зауважень та пропозицій до законопроекту і пропонує за результатами розгляду у першому читанні законопроект відхилити, голова підкомітету М.Трайдук запропонував до розгляду проект висновку Комітету за наслідками розгляду у першому читанні прийняти законопроект з реєстр.№11241 за основу.

УХВАЛИЛИ:

1. Рекомендувати Верховій Раді України відповідно до пункту 1 частини  першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Закону України про внесення змін до статті 34 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” (реєстр. № 11241) за наслідками розгляду у першому читанні прийняти за основу та доручити Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування підготувати його до другого читання.

2. Визначити співдоповідачем з цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народного депутата України – голову підкомітету з питань місцевого самоврядування Трайдука М.Ф.

ГОЛОСУВАЛИ: «За» - 9 народних депутатів України, «Не брав участі в голосуванні» - 1 народний депутат України.

Рішення прийнято.

 

8.

СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань державного будівництва В.Демчишена про проект Закону про внесення зміни до статті 20 Закону України "Про Кабінет Міністрів України" (щодо нагородження урядовими відзнаками) (реєстр. №11277, КМУ, М.Азаров).

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, працівники секретаріату Комітету, І.Ємельянова.

Голова підкомітету В.Демчишен поінформував, що даним законопроектом пропонується передбачити повноваження Кабінету Міністрів України щодо нагородження громадян урядовими відзнаками, відзнаками Прем’єр-міністра України.

Доповідач ознайомив присутніх членів Комітету із висновком Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, якому Управління висловило ряд зауважень до законопроекту, та вважає, що за результатами розгляду проект може бути прийнятий за основу з подальшим доопрацюванням.

Голова підкомітету з питань державного будівництва В.Демчишен запропонував до обговорення проект висновку Комітету за наслідками розгляду в першому читанні прийняти законопроект з реєстр.№11277 за основу.

УХВАЛИЛИ:

1. Рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 1 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Закону про внесення зміни до статті 20 Закону України “Про Кабінет Міністрів України” (реєстр. №11277), поданий Кабінетом Міністрів України, за наслідками розгляду в першому читанні прийняти за основу.

2. Доручити виступити від Комітету при розгляді цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народному депутату України, голові підкомітету з питань державного будівництва В.Демчишену.

ГОЛОСУВАЛИ: «За» - 9 народних депутатів України, «Не брав участі в голосуванні» - 1 народний депутат України.

 

Рішення прийнято.

 

9.

СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань місцевого самоврядування М.Трайдука про рекомендації слухань у Комітеті Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування щодо практики застосування Закону України «Про асоціації органів місцевого самоврядування» протягом перших трьох років від набрання ним чинності.

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, працівники секретаріату Комітету.

Голова підкомітету М.Трайдук нагадав членам Комітету про необхідність остаточного схвалення вищезгаданих Рекомендацій Комітету щодо практики застосування Закону України «Про асоціації органів місцевого самоврядування». Відповідний проект було відпрацьовано секретаріатом з урахуванням позиції представників органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та їх провідних асоціацій.

Голова підкомітету М.Трайдук ознайомив присутніх із проектом Рекомендацій, подякував присутніх за конструктивну роботу та запропонував їх підтримати.

РЕКОМЕНДАЦІЇ
слухань у Комітеті Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування щодо практики застосування Закону України «Про асоціації органів місцевого самоврядування» протягом перших трьох років від набрання ним чинності


Учасники слухань у Комітеті Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування щодо практики застосування Закону України «Про асоціації органів місцевого самоврядування» протягом перших трьох років від набрання ним чинності, що відбулися 25 травня 2012 року, відзначають наступне.

Багаторічний досвід розвитку системи місцевого самоврядування в нашій країні засвідчив необхідність збалансування взаємовідносин органів  державної влади та органів місцевого самоврядування – зокрема при виробленні та здійсненні бюджетної, соціальної, гуманітарної, природоохоронної політики, вирішенні інших питань, що впливають на місцевий і регіональний розвиток. Відповідно до вітчизняного та зарубіжного досвіду ефективним інструментом такого збалансування є інститут консультацій розробників проектів нормативно-правових актів з органами місцевого самоврядування, інтереси яких можуть представляти їхні асоціації.

Зазначений досвід, власне пропозиції асоціацій органів місцевого самоврядування було враховано в підготовленому за активної участі громадськості, науковців, експертів, представників асоціацій та прийнятому Верховною Радою України 16 квітня 2009 року Законі України «Про асоціації органів місцевого самоврядування». Він містить спеціальний розділ IV «Засади взаємодії асоціацій з органами державної влади», в якому передбачені механізми такої взаємодії як на центральному, так і на регіональному та місцевому рівнях публічної влади. До цих механізмів віднесено, зокрема, проведення консультацій органів державної влади з асоціаціями органів місцевого самоврядування з питань, що зачіпають місцевий та регіональний розвиток, надання висновків асоціаціями щодо проектів документів з цих питань.

Трирічна практика застосування Закону засвідчила не лише позитивні наслідки його прийняття, але й певні недоліки застосування на всіх рівнях публічної влади.

Так на загальнодержавному рівні він належно виконується лише Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, а на регіональному рівні станом на 1 січня 2012 року його переваги використовувалися прийнятною мірою лише у 28% регіонів.

Досвід 7 областей щодо надання регіональними відділеннями Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування «Асоціація міст України» висновків до проектів нормативно-правових актів, підготовлених місцевими державними адміністраціями, так і проведення консультацій між регіональними відділеннями Асоціації та місцевими державними адміністраціями з питань, пов’язаних із місцевим та регіональним розвитком, є корисним для врахування інтересів територіальних громад у програмах розвитку областей та районів.

На районному рівні можливості, які надає Закон, практично не використовуються у всіх регіонах.

Невиконання Закону більшою мірою пов’язане з нехтуванням керівництвом центральних органів виконавчої влади, місцевих державних адміністрацій вимог його положень, а також постанови Кабінету Міністрів України від 23.05.2009 № 531 «Питання посилення взаємодії органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування з підготовки та прийняття нормативно-правових актів». Водночас певну пасивність виявляють і частина регіональних відділень асоціацій, не ініціюючи відповідні питання перед  керівництвом місцевих державних адміністрацій про їхні обов’язки у цій частині. Органи прокуратури також не надають достатньої уваги виконанню вимог цього Закону та зазначеної урядової постанови.

Під час консультацій, в т.ч. бюджетних, асоціації не мають достатніх інструментів впливу на партнерів. Тому вирішити належним чином хоча б найгостріші проблеми бюджетного забезпечення територіальних громад завдяки вказаним консультаціям поки не вдається. Позитивна практика реалізації положень Закону значною мірою пов’язана з тим, що в окремих органах державної влади важливі керівні посади посідають колишні працівники системи місцевого самоврядування, які розуміють його важливість та потреби.

Всебічно обговоривши та проаналізувавши напрацьовану практику застосування Закону України «Про асоціації органів місцевого самоврядування»,

констатуючи неоднакове та в багатьох випадках формальне ставлення до виконання цього Закону органів державної влади на загальнодержавному рівні, а також у регіонах, недостатню наполегливість асоціацій органів місцевого самоврядування та їхніх регіональних відділень у реалізації визначених Законом прав, а також відсутність контролю за дотриманням цього Закону зі сторони наглядових органів,

відзначаючи необхідність удосконалення практики застосування Закону для максимального досягнення цілей, задля реалізації яких він був прийнятий, зокрема  в частині виконання в нашій країні ключових положень Європейської хартії місцевого самоврядування,

учасники слухань  для більш повного використання можливостей, які надає Закон для захисту інтересів місцевого самоврядування на загальнодержавному, обласному та районному рівнях, рекомендують:

1. Верховній Раді України:

- внести до розділу IV «Засади взаємодії асоціацій з органами державної влади» Закону України «Про асоціації органів місцевого самоврядування» норму, згідно з якою за письмовим зверненням всеукраїнської асоціації розгляд законопроекту, що не подавався на висновок асоціації, має бути призупинено, а сам законопроект має бути повернуто до головного комітету для отримання висновку асоціації.

2. Кабінету Міністрів України:

- передбачити в Регламенті Кабінету Міністрів України норми щодо обов’язковості погодження центральними органами виконавчої влади із всеукраїнськими асоціаціями органів місцевого самоврядування проектів актів законодавства, що стосуються місцевого та регіонального розвитку, інтересів органів місцевого самоврядування та територіальних громад для надання відповідних висновків і обов’язковості за письмовим зверненням всеукраїнської асоціації до Кабінету Міністрів України повернення розробнику проекту акта законодавства, що не подавався на висновок асоціації для отримання такого висновку, а також участі у засіданнях Кабінету Міністрів України їх представника з правом дорадчого голосу;

- вжити заходів контрольно-координаційного характеру з метою спонукання керівників місцевих державних адміністрацій в обов’язковому порядку направляти проекти місцевих нормативно-правових актів з питань місцевого та регіонального розвитку для надання висновків асоціаціям, їхнім регіональним відділенням, а також ініціювати консультації з відповідних питань;

- опрацювати питання щодо надання всеукраїнським асоціаціям державної підтримки для створення ними належної матеріальної та фінансової бази, яка забезпечила б ефективну роботу асоціацій щодо проведення експертизи законодавчих актів, поширення позитивного досвіду діяльності органів місцевого самоврядування та запровадження практики залучення асоціацій до розробки проектів нормативних актів з питань місцевого та регіонального розвитку, місцевого самоврядування.

3. Міністерству юстиції України:

- забезпечити дотримання норм Закону України «Про асоціації органів місцевого самоврядування» при підготовці висновків до проектів законодавчих актів, які розробляються центральними органами виконавчої влади.

- при державній реєстрації нормативно-правових актів з питань місцевого та регіонального розвитку, в тому числі актів місцевих державних адміністрацій, вимагати надання висновків асоціацій.

4. Асоціаціям органів місцевого самоврядування:

- провести навчання працівників секретаріатів, регіональних та місцевих відділень асоціацій щодо належного застосування Закону.

За наслідками обговорення проекту Рекомендацій голова підкомітету М.Трайдук запропонував підтримати проект висновку Комітету щодо схвалення зазначених Рекомендацій.

УХВАЛИЛИ:

1. Схвалити рекомендації слухань у Комітеті Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування щодо практики застосування Закону України «Про асоціації органів місцевого самоврядування» протягом перших трьох років від набрання ним чинності (додається).

2. Направити рекомендації Голові Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, Міністерству регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства, Міністерству юстиції, Міністерству фінансів, Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним радам, Київській та Севастопольській міським радам, Державному фонду сприяння місцевому самоврядуванню в Україні, всеукраїнським асоціаціям органів місцевого самоврядування.

3. Контроль за виконанням цього рішення покласти на секретаря Комітету С.Гордієнка.

ГОЛОСУВАЛИ: «За» - 9 народних депутатів України, ««Не брав участі в голосуванні»» - 1 народний депутат України.

Рішення прийнято.

           

10.

СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань місцевого самоврядування М.Трайдука про зняття з контролю питання про ситуацію, що склалася в Тростянецькій міській раді Сумської області.

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України.

Голова підкомітету М.Трайдук звернув увагу присутніх членів Комітету, що дане питання неодноразово було предметом розгляду на засіданні Комітету.

Доповідач поінформував, що до Комітету надійшла остаточна інформація від Сумської обласної державної адміністрації та прокуратури Сумської області про роботу Тростянецької міської ради.

Сумська обласна державна адміністрація в своєму листі стверджує, що Тростянецька міська рада працює, приймає рішення, які публікуються на її офіційному веб-сайті. Питання про позачергові вибори Тростянецької міської ради більше не порушуються. Прокуратура Сумської області не вбачає підстав для прокурорського реагування.

За наслідками вивчення вказаної інформації членами Робочої групи і підкомітету з питань місцевого самоврядування, керівник Робочої групи – голова підкомітету з питань місцевого самоврядування М.Трайдук запропонував зняти з контролю питання про ситуацію в Тростянецькій міській раді Сумської області та питання про призначення позачергових виборів депутатів Тростянецької міської ради.

ГОЛОСУВАЛИ: «За» - 9 народних депутатів України, ««Не брав участі в голосуванні»» - 1 народний депутат України.

Пропозицію підтримано.

 

11. Кадрове питання.

СЛУХАЛИ: інформацію Завідувача секретаріату Комітету А.Малюги про призначення О.В.Падалко на вакантну посаду старшого консультанта секретаріату Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування.

Завідувач секретаріату Комітету А.Малюга поінформувала присутніх щодо вакантних посад у секретаріаті Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування та запропонувала розглянути пропозицію щодо кандидатури помічника-консультанта народного депутата України Падалко Оксани Володимирівни на вакантну посаду старшого консультанта секретаріату Комітету, як таку, що успішно пройшла стажування на цю посаду.

Враховуючи вимоги Закону України “Про державну службу” та відповідно до частини четвертої статті 55 Закону України «Про комітети Верховної Ради України»,  Завідувач секретаріату Комітету А.Малюга запропонувала підтримати відповідне подання.

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, запрошені, працівники секретаріату Комітету.

УХВАЛИЛИ:

1.     Підтримати дану пропозицію.

2.     Доручити Голові Комітету звернутися з поданням про призначення О.Падалко на вакантну посаду старшого консультанта секретаріату Комітету до Голови Верховної Ради України.

ГОЛОСУВАЛИ:За” – одноголосно.

Рішення прийнято.

 

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“11 сесія 6 скликання ”